Aktualności
Gama pojazdów CNG Fiat Professional obejmuje pięć modeli:
Fiorino,
Doblò Cargo,
Ducato,
Ducato Panorama,
Panda Van.
Na Salonie Samochodowym w Hanowerze wystawione były trzy auta z zasilaniem CNG.
Pierwsze to Ducato Minibus…
…z przyjaznym dla środowiska silnikiem 3.0 Natural Power z zasilaniem metanowym Zapewnia on moc 140 KM oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 350 Nm. Dzięki zasięgowi wynoszącemu około 400 km, staje się on niezłą alternatywą dla pojazdu z klasycznym silnikiem na olej napędowy o porównywalnej mocy i przestrzeni ładunkowej.
Kolejną cechą szczególną zaprezentowanego samochodu jest 14-miejscowa konfiguracja (wraz z kierowcą), która razem z 9-miejscową wersją Kombi L3H2 i 17-miejscową wersją Minibus stanowi dopełnienie gamy bestsellera Fiat Professional w zakresie przewozu osób: od idealnego pojazdu dla hoteli i ośrodków sportowych, poprzez przewozy miejskie i pozamiejskie, aż po turystykę na średnich i długich odcinkach oraz adaptacje pod kątem osób niepełnosprawnych.
Prezentowany w Hanowerze Ducato Minibus z rozstawem osi 4035 mm, wysokim dachem (H2) homologacją typu M2 i dopuszczalną masą całkowitą 4,3 tony, to jedyny taki pojazd z napędem na przednią oś. Jego długość wynosi 5998 mm (L4) a przedział pasażerski mieści 14 osób. Zaprojektowany został tak, by zapewnić maksymalny komfort pasażerom dzięki fotelom z rozkładanymi (do 13 stopni) oparciami, oświetleniem dziennym i nocnym LED, półką pod sufitem z każdej strony ze schowkami na drobne przedmioty i indywidualnymi światłami LED, głośnikom, indywidualnym nawiewom oraz dwóm portom USB na każdy rząd foteli.
Na stoisku Fiat Professional znajdował się również…
…Doblò Cargo Natural Power…
… wyposażony w silnik 1.4 16v T-JET o podwójnym zasilaniu benzyna-gaz ziemny, który rozwija maksymalną moc 120 KM (zarówno na benzynie, jak i na metanie) i zapewnia płynny przyrost wartości momentu obrotowego (206 Nm przy 3000 obr./min.), a co za tym idzie dużą elastyczność jazdy i brak potrzeby ciągłego sięgania do dźwigni 6-stopniowej skrzyni biegów.
Sprzyja to przyjemnej i bezstresowej jeździe. Wystarczy jednak nacisnąć na pedał gazu, aby otrzymać błyskawiczną reakcję, do czego przyczynia się zmniejszona bezwładność turbosprężarki. Doblò Cargo Natural Power dba o ochronę środowiska i spełnia liczne wymagania profesjonalistów.
Objętość przedziału ładunkowego pozostaje niezmieniona, ponieważ butle z metanem umieszczone są pod podłogą. Całkowita ich pojemność wynosi 95 litrów, co pozwala zmagazynować 16 kg gazu ziemnego dla wersji z krótkim rozstawem osi wyposażonej w 4 butle (wersje z długim rozstawem osi mogą mieć nawet 5 butli o pojemności 130 l/22,1 kg metanu) i 22-litrowy zbiornik na benzynę.
Ponadto, w zaprezentowanym samochodzie występuje cały szereg elementów wyposażenia, montowanych w zależności od potrzeb zawodowych. Są to na przykład regały modułowe, które można ustawić po obydwóch stronach samochodu, ze schowkami na drobne przedmioty, półkami i wyjmowanymi szufladami. W porównaniu z wersją diesel, objętość pozostaje niezmieniona i wynosi 4,6 m³, przy rekordowej ładowności 980 kg.
Wreszcie, na niemieckim „wybiegu” zaprezentował się…
…Fiorino Natural Power…
…wyposażony w silnik 1.4 8V o mocy 70 KM z podwójnym zasilaniem benzyna-metan, który zapewnia łączny zasięg na poziomie ponad 900 km. Gaz przechowywany jest w dwóch stalowych butlach umieszczonych pod podłogą. Mają one łączną pojemność 77 l (około 13 kg gazu). Idealnie płaska i regularna na całej długości przestrzeń ładunkowa umożliwia optymalne jej wykorzystanie, zapewniając objętość równą 2,4 m³ z ruchoma przegrodą oraz ładowność 500 kg (razem z kierowcą).
Również w zestawieniu z innymi silnikami samochód doskonale nadaje się do eksploatacji w mieście. Dzięki kompaktowym rozmiarom zwinnie porusza się on w ruchu miejskim i jest łatwy do zaparkowania.
Te trzy samochody CNG marki Fiat Professional potwierdzają zatem stałe zainteresowanie FCAtematyką ochrony środowiska, poprzez badania i rozwój konkretnych rozwiązań poprawiających osiągi i redukujących zużycie paliwa, łącząc ze sobą zrównoważony rozwój pod względem ekologicznym i ekonomicznym. Poza tym, samochody OEM, czyli z fabrycznie montowaną instalacją gazową, z nadwoziem odpowiednio zmodyfikowanym przy użyciu specjalnych technologii, są poddawane crash testom i próbom emisji takim samym, jak samochody ze standardowej produkcji i mogą poszczycić się wysokimi standardem komfortu i bezpieczeństwa.
Całość staje się jeszcze bardziej interesująca przez fakt, że metan to paliwo ekologiczne, bezpieczne, praktyczne i ekonomiczne. Jego zastosowanie redukuje aż o 43% emisję CO2 (na biometanie w jeszcze większym stopniu) i o 94-95% emisję tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych (sadzy). Ponadto, samochody zasilane metanem mogą wjeżdżać do stref o ograniczonym ruchu drogowym ze względu na ochronę środowiska, parkować na parkingach podziemnych i na promach.
fot. Fiat Chrysler Automobiles na IAA 2018 w Hanowerze
Tekst źródłowy: https://cng-lng.pl/wiadomosci/IAA-2018-w-Hanowerze-Fiat-Professional-CNG,wiadomosc,9529.html